fbpx

3 tips til at få dine nyhedsmails skrevet HVER uge (og sparke den dårlige samvittighed på porten)

Vil du gerne få dine mails skrevet hurtigt og effektivt hver uge, og sparke den dårlige samvittighed på porten?

Så læs med her, hvor du får 3 nemme tips du kan tage handling på allerede i dag, som vil sørge for at dine nyhedsmails bliver skrevet OG læst – hver uge!

 

1: Start med at læse og researche

Ved du ikke hvad du skal skrive om…? Så læs hvad andre skriver! Ingen idéer opstår ud af ingenting. Idéer kommer et sted fra.

Nogle siger for eksempel, at der ikke findes ny musik – at alt hvad der komponeres nu, i virkeligheden bare er sammensætninger og kombinationer af tidligere musikstykker. Dette princip gælder egentlig for alt – inklusive tekster. Alle idéer kommer af, at man har set, læst, hørt, talt om noget – som så bliver sammensat til noget nyt.

Samtidigt, så giver research dig et indtryk af, hvad din målgruppe gerne vil læse om. For, du kan ikke vide hvad dine læsere vil lære, ved at gætte dig til det. Undersøg hvad din målgruppe spørger om på andre blogs og sociale medier – og brug disse spørgsmål som inspiration. Så kan du blive den, der giver din målgruppe svar på lige det, de gerne vil vide…

Du må IKKE stjæle eller kopiere (og desuden vil google straffe dig for kopieret indhold) – men du må gerne lade dig inspirere. Så læs om dit emne. Når du læser, får du ideer, og bliver klar til næste fase:

 

2: Skriv først, rediger bagefter

Nu har du dit emne – tillykke! Så skal du skrive om det. Men så sker det… Skriveblokaden rammer dig!

Vi bliver alle ramt af den. Den blinkende curser over det blanke word dokument… Hvordan kan det være?

Det er fordi vi blander skriveprocessen og redigeringsprocessen sammen. Vi kan ikke både tænke kreativt og få nye idéer, samtidigt med at vi redigerer os selv. De to processer er nemlig direkte selvmodsigende. Derfor skal du dele din skriveproces op:

Først så skriver du, helt frit. Giv din indre kritiker fri for dagen. Det er strengt forbudt at rette dig selv, og ordet ”nej” er bandlyst fra din hjerne. Det kræver lidt øvelse at ignorere den indre kritiker, men som du ved, så gør øvelse jo mester. Så bare klø på.

Bagefter redigerer du din tekst – for selvfølgelig skal teksten være bygget ordentligt op, og stavefejl skal rettes. Vent lige en dag eller to med at rette til – for så kan du oven i købet læse teksten med helt friske øjne.

 

3: ”Du” skal optræde mindst 3 gange så ofte som ”jeg”

Folk interesserer sig for sig selv – også dine læsere. De er faktisk ret ligeglade med dig – med mindre altså, at det du fortæller om dig selv direkte kan oversættes til noget, der hjælper dem.

Din tekst skal have din læser i centrum – hvis du altså vil have at din tekst bliver læst færdigt.

I din tekst skal ordet ”du” eller ”i” derfor optræde MINDST tre gange så ofte som ordet ”jeg”.

Ellers, så taler du simpelthen for meget om dig selv, og det får du ingen læsere på… Så gå lige din tekst igennem med en tættekam, og tjek efter.


Det var de 3 tips – nu er det op til dig! Research, skriv, rediger, og sæt din læser i centrum – så er du godt på vej til at lave gode tekster der rent faktisk bliver læst.

God skrivelyst!

 

Kender du nogen der vil have glæde af dette indlæg? Så del – det er god stil!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll to Top

Hold dig opdateret på de mest effektive content marketing tendenser med mit nyhedsbrev - tilmeld dig lige her: