fbpx

Lad din unikke personlighed skinne igennem og skil dig ud fra konkurrenterne!

Du har sikkert tænkt på hvordan dine ydelser differentierer sig fra dine konkurrenters: Måske giver du en særlig god service. Måske henvender du dig til en specifik niche. Måske er du simpelthen fagligt dygtigere end alle de andre. Måske konkurrerer du på pris? (At konkurrere på pris vil jeg i øvrigt kraftigt fraråde hvis du vil positionere dig som ekspert – jeg fortæller hvorfor i næste uges indlæg).

Har du tænkt over hvordan DU – altså ikke dine services og ydelser – men DIG og DIN PERSON adskiller sig fra dine konkurrenter?

Nej, indvender du måske nu: Folk køber jo det jeg leverer, ikke mig. Så det er ikke mig som person jeg skal koncentrere mig om. Den tanke vil jeg udfordre dig på…

Hvad har disse professioner tilfælles: Advokat, grafiker, coach, fitnesstræner, kostvejleder? Svaret er: De sælger alle en personlig service eller rådgivning. De er i direkte kontakt med deres kunder.

Hvorvidt dine kunder kan lide dig, og ikke bare dine ydelser, er afgørende for, om de vil købe fra dig – det er der faktisk videnskabeligt belæg for:

 

 

Det siger forskningen om personlighedens indflydelse på succes:

Ifølge den amerikanske adfærdsforsker Vanessa Van Edwards, så har ”likeability”, altså om andre kan lide dig, højere indflydelse på succes i din profession end dine faglige evner!

Vi mennesker er nemlig så irrationelle at vi vælger at arbejde sammen med dem som vi kan lide, og ikke bare dem, der er dygtigst.

Din opgave er ikke at blive vellidt af alle. Dit personlige brand skal afspejle den du er. Lad være med at prøve at være den sjove, hvis du faktisk er introvert. Du skal være DIG. Vær autentisk.

Hvad gør dig unik?

• Er du klar med et lyttende øre når andre har det svært?
• Giver du løsningsforlag til at fikse problemer?
• Kan man altid regne med dig til flyttehjælp?
• Er du den sjove alle vil feste med?
• Arbejder du seriøst med fokus på resultater?
• Er du den saglige med styr på fakta?
• Er du… (indsæt selv flere forslag).

Er du i tvivl om hvad der er dig, så spørg din partner, dine venner, kollegaer eller familiemedlemmer hvordan de ser dig.

Nu hvor du har fundet frem til det der gør dig unik så kommer den spændende del:

Få din personlighed til at skinne igennem i dine tekster!

Hvordan gør du så det? Ved at skrive som du taler. Hvis du er festligt anlagt, så skriv sjovt og festligt. Hvis du er varm og omsorgsfuld, så lad det skinne igennem.

Her er et eksempel på hvordan en invitation til et informationsmøde om en ny cykelferie i Frankrig kan skrives i forskellige toner:

Problemløseren:
Der er meget at holde styr på når du skal planlægge din cykelferie – du skal booke fly, finde hoteller undervejs, du skal undersøge hvor du må cykle og finde frem til de bedste ruter. Det kan blive overvældende! Derfor har jeg sammensat en samlet pakkerejse, så det eneste du skal tage stilling til er, hvornår du vil afsted. Jeg holder et møde på torsdag kl. 20.00 hvor du får et overblik over hele turen, og kan stille dine spørgsmål. Tilmeld dig herunder.

Den festlige:
Hey dig – så er der snart informationsaften igen! Skal du med på en sjov tur til Frankrig med en masse andre cool mennesker der også elsker at cykle, så kom med til mødet – det går løs på torsdag kl 20.00. Her vil du høre alt om hvorfor denne rejse bliver den fedeste cykeltur du nogensinde vil opleve! Jeg giver kaffe og sandwich. Ses vi?

Kan du se forskellen? Budskabet er det samme; en invitation til et møde omkring en cykelrejse til Frankrig. Personlighederne i teksterne er vidt forskellige. De to tekster har dog det tilfælles, at afsenders personlige tone skinner igennem! Det er ALTID bedre at have personlighed – uanset hvad den er – end ingen personlighed.

Tiltræk de rigtige kunder med din unikke personlighed: 

Risikerer du at skubbe potentielle kunder fra dig ved at lade din personlighed skinne igennem i din kommunikation? Ja. Du vil miste dem der ikke kan lide din stil. Og det er okay!

De der kan lide dig og din stil vil være kæmpe fans, de vil forblive loyale, og de vil anbefale dig til alle deres venner.

Så hvad er din personlighed? Hvordan skal den skinne igennem i din kommunikation?

Hvis du allerede har fundet din personlige stil og lader den skinne igennem i din kommunikation, så del endelig links til noget du har skrevet i kommentarfeltet – jeg glæder mig til at læse det.

Hav en dejlig uge!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kender du nogen der vil have glæde af dette indlæg? Så del – det er god stil!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen

Modtag de seneste tips og tricks til tekstforfatning!