Derfor kan det skade din virksomhed at konkurrere på pris. Gør dette i stedet!
Covid-19 har lagt det meste af landet ned – inklusive erhvervslivet. Hvis din virksomhed befinder sig blandt de hårdt ramte brancher, så har du måske overvejet at sænke dine priser. Bare for at lokke kunder i biksen. Kunder til lave priser er jo bedre end ingen kunder, ikke..?
At sænke priserne – eller hvis du er nystartet i din virksomhed, tage lave startpriser for at tiltrække nye kunder – kan dog ende med at bide dig i bagdelen.
Her kan du læse to grunde til hvorfor sænkning af dine priser faktisk kan skade din forretning på langt sigt – og hvad du kan gøre i stedet.
1. Opfattet værdi er til dels bestemt af din pris:
Vi ved det godt: Pris og kvalitet følges ad. Når du får vist annoncer fra super billige produkter fra Kina, så frister prisen dig måske, men du ved jo også godt at det er noget billigt skrammel der hurtigt falder fra hinanden. Dine forventninger til kvaliteten falder med prisen.
Hvis noget er unaturligt billigt, så rejser der helt automatisk røde flag: Hvad er der mon galt med det, siden det er så billigt?
Du leverer en ydelse eller service af høj kvalitet. Så lad din høje kvalitet afspejle sig i dine priser, og tag for det hvad du fortjener!
2. Du vænner dine kunder til lave priser:
Du tænker måske, at du bare midlertidigt sænker dine priser. Når Danmark kommer ud på den anden side af pandemien og vi opnår højkonjunktur igen, så vil du lettere kunne tage høje priser for dine ydelser.
Men pas på! Har dine kunder først vænnet sig til dine lave priser, så vil de vise modstand mod pludselig at skulle betale mere (igen).
Så hvordan kan du tiltrække kunder OG bevare eller hæve dine priser?
Du kan selvfølgelig ikke bare hæve priserne, og så vil det som et trylleslag give dig ekspertstatus. Du kan heller ikke hæve priserne og så vil kunder flokkes om dig alene af den grund. Vi mennesker er jo ikke ligefrem ivrige efter at hive kreditkortet frem og bruge ekstra penge. Slet ikke i en lavkonjunktur.
Hvad gør du så?
Hvis der ikke så meget at lave lige nu, så brug tiden på at positionere dig selv som den ekspert du er! Finpuds dit brand, så dine kunder kan se den høje værdi du tilbyder. Når pandemien falder ned, og Danmark igen opnår højkonjunktur, så vil du være klar til at tage høje priser – for, som du ved efter at have læst med så langt: Høj opfattet værdi = høje priser.
Der er mange ting du kan gøre for at finpudse dit brand og signalere den høje værdi du tilbyder. Men for at dette indlæg ikke skal blive alt for langt, så vil jeg bare give dig et enkelt tip:
Del ud af din viden!
Giv tips og tricks – og DETTE skal du gøre gratis! Når du deler ud af din viden, så viser du verden at du HAR viden. At du er dygtig. Og når dine potentielle kunder ved at du er dygtig og vidende, ja, så vil de være mere åbne for at betale dig den pris du fortjener.
Hvilken platform du skal vælge til at dele ud af din viden afhænger af hvor din målgruppe er. En blog, et nyhedsbrev, en facebook gruppe, youtube, podcast – vælg en platform. Kun én. Udgiv dine ekspertråd, og gør det konsistent.
Når du har været i gang længe nok, så kan du udvide til flere platforme, men det vigtigste for nu er at du kommer i gang.
Denne form for markedsføring kaldes content marketing. Google ordet, og du vil finde en masse om emnet, hvis du vil vide mere.
Har du allerede en content marketing strategi? Fantastisk! Så er det nu du skal bruge tiden på at overveje flere kanaler, og researche hvilke emner dine kunder er mest interesseret i, så du kan levere værdi af højeste standard.
Hvis du er vaks, så har du allerede opdaget at jeg med disse ugentlige indlæg netop udfører denne strategi: Jeg deler ud af min viden for at vise at jeg ved hvad jeg taler om. På denne måde positionerer jeg mig som ekspert indenfor mit fagområde.
Hvilken viden ligger du inde med, som du kan dele med dine potentielle kunder..?
Kender du nogen der vil have glæde af dette indlæg? Så del – det er god stil!