7 ting du lærte i skriftlig dansk som du skal aflære NU
Vi har alle gået i skole, og vi har alle lært hvad der skal til for at få topkarakter i dansk stil. Sagen er, at indenfor tekstforfatning – om det er salgstekster, e-mail markedsføring, nyhedsbreve, blogindlæg eller annoncetekster – så gælder der her andre regler for, hvad der giver din tekst succes. Så glem det du lærte i skolen, og følg i stedet disse råd:
Hold lix-tallet lavt
Kan du huske da vi imponerede vores dansklærer ved at skrive så akademisk som muligt? Hvis du var som jeg, så sad du med hovedet begravet i synonymordbogen for at finde ord, der fik den danske stil til at lyde super intellektuel. Det skal du STRAKS holde op med! Som tekstforfatter gælder det modsatte: Simpelt = Succes.
Du kan tjekke lix-tallet på din tekst her: https://tekstr.dk/app/
…MEN – når et højere lixtal er på sin plads:
Fagord er naturligvis passende hvis du skriver til andre fagfolk. Hvis din virksomhed er B2B, for eksempel. Pas på med at tale ned til din læser – det vigtige er, at du skriver i øjenhøjde. I visse typer tekster, for eksempel whitepapers og forskningsartikler, er fagord da også nødvendige, hvis indholdet overhovedet skal give mening. Hav din modtager i tankerne når du skriver: Hvad er vidensniveauet? Hvad er passende?
Skriv som din målgruppe taler
Det er ikke nødvendigvis grammatisk korrekt dansk, eller de ord du kan finde i nudansk ordbog, der vil vinde din læsers hjerte. Slang, forkortelser og bevidste fejl er helt ok, hvis det er sådan dine læsere selv formulerer sig. Det skal være let og sjovt at læse. Så skriv som du taler, ikke som du skriver. Endnu bedre: Skriv som din målgruppe taler.
Konklusionen skal først
Vi har lært at konklusionen er afslutningen på en tekst, men hvis du vil inspirere din læser til at klikke sig ind og læse videre, så skal du levere helt fra starten. Hvis du venter med at komme til sagen, så risikerer du altså at miste din læser. Derfor: Skriv konklusionen først. Gerne allerede i overskriften.
Kom til sagen
Tag altid for givet at din læser er utålmodig – for det er hun som regel. Faktisk viser forskning finansieret af Microsoft, at vores evne til at fastholde vores opmærksomhed er faldet fra 12 sekunder i år 2000, til 8 sekunder i år 2018! Du har altså meget kort tid til at gøre et indtryk på din læser som er stærk nok til, at hun vælger at læse videre. Så kom til sagen!
Vær præcis
Din potentielle kunde skal – i modsætning til din skolelærer – ikke læse din tekst, medmindre hun har lyst. I marketingmateriale får du ikke point for at gøre det langtrukkent. Flere ord er ikke bedre – tværtimod! Skær fyldord fra, gør det kort og vær præcis – ellers risikerer du at miste din læser undervejs.
Opdel din tekst med relevante underoverskrifter
Din tekst skal først og fremmest være letlæselig og scanbar – så skriv nu ikke det hele i en lang smøre! Opdel din tekst i afsnit og brug underoverskrifter, så kan din læser hurtigt finde den del af teksten, hun er interesseret i. Hvert afsnit skal helst ikke være mere end 5 linjer langt. Brug relevante underoverskrifter, og hold sætningerne korte.
Det var det! Disse ”regler” kan du implementere allerede i din næste tekst. Måske har du også nogle gamle tekster liggende, der kunne klare en omskrivning..? God skrivelyst!
Jeg er tilbage i næste uge med flere tips.
Kender du nogen der vil have glæde af dette indlæg? Så del – det er god stil!