Tjekliste: 3 kvaliteter som du se efter når du vælger tekstforfatter
Denne uges indlæg bliver kort.
Skal du hyre en tekstforfatter, så hav denne tjekliste i baglommen med de 3 vigtigste kvaliteter din tekstforfatter skal besidde – så undgår du at fortryde dit valg senere:
1. Videbegærlighed:
Dette er det allervigtigste karaktertræk hos en tekstforfatter!
Jeg elsker at lære. Min hemmelige ønskedrøm er at være evighedsstuderende… At samle på universitetsgrader. Læse og gå til forelæsninger resten af mit liv – det kunne være så lækkert! Nu kan jeg jo ikke samle på universitetsgrader, så i stedet læser jeg en masse bøger på egen hånd. Lige nu er jeg i gang med at læse om astrofysik (Neil deGrasse Tyson: Astrofysik for travle mennesker) – kan varmt anbefales!
Den form for videbegærlighed skal drive din tekstforfatter: Som tekstforfatter skal man konstant researche og sætte sig ind i nye brancher, nye målgrupper og nye produkttyper. Nysgerrighed skal drive denne researchfase. Grundig research = tekster der har den ønskede effekt.
2. Åbenhed:
Uanset hvor nysgerrig af natur din tekstforfatter er, så kender du din branche bedst, da du er den der har den praktiske erfaring. Din tekstforfatter skal være åben for det du har at sige – for ikke to brancher er ens! Hvis din tekstforfatter ikke lytter til det du fortæller om hvordan tingene foregår i din branche, så sig adios, og find en tekstforfatter der ved, at hun ikke ved det hele.
3. Erfaring med dine teksttyper:
En tekst er ikke bare en tekst: Der er faktisk ret stor forskel på de praktiske redskaber en tekstforfatter tager i brug når der skal skrives en eksempelvis produktbeskrivelse, eller en e-mail velkomstserie. Så tjek lige at din tekstforfatter har erfaring med den type tekst(er) du skal have skrevet.
Det var det – selvfølgelig er der mange flere kvaliteter at gå på jagt efter, men disse 3 er efter min overbevisning de vigtigste.
Vi skrives i næste uge!
Kender du nogen der vil have glæde af dette indlæg? Så del – det er god stil!