fbpx

Sådan sælger du uden at lyde slesk

Den største indvending jeg hører fra selvstændige i forbindelse med marketing og salg er, at de ikke bryder sig om det, fordi det er manipulerende, det overtaler folk til at købe ting de ikke har brug for og ikke har råd til. Det er irriterende telefonsælgere der ringer midt i aftensmaden og taler ud fra et manuskript. Det er den sleske bilsælger eller ejendomsmægler som du ved snakker dig efter munden og lover mere, end de kan holde.

Men sagen er, at hvis du er selvstændig, så er du NØDT TIL at sælge, for ellers får du ingen kunder. Ingen kunder = ingen forretning. Du kan være verdens bedste til det du laver, men ingen opdager det, hvis du ikke markedsfører dig selv. Det ville være en skam! Heldigvis er der en måde at markedsføre dig selv og din forretning på, som ikke er slesk, og som du kan gøre med god smag i munden. Så lad os komme i gang! 

Fra push til pull-strategi

De salgsteknikker som de fleste værger sig mod, altså dem jeg refererer til ovenfor, det er ”push”-teknikker; altså at skubbe et produkt eller en service på folk. Det, som vi vil beskæftige os med, det kaldes ”pull”-teknikker; du trækker potentielle kunder til dig, på en autentisk måde hvor de får lyst til at vide mere, fordi de er interesserede i dig og dit produkt.  

Så, hvordan kan du med dit skriftlige indhold implementere den autentiske, værdibaserede pull-strategi som får dine kunder til at ville høre mere? 


Konklusionen skal først

Vi har lært i skolen at konklusionen er afslutningen, men hvis du vil inspirere din læser til at klikke sig ind og læse videre, så skal du levere helt fra starten. Du underbygger så på konklusionen i selve indholdet.  Tag altid for givet at din læser er utålmodig – for det er hun som regel. Faktisk viser forskning finansieret af Microsoft at vores evne til at fastholde vores opmærksomhed er faldet fra 12 sekunder i år 2000 til 8 sekunder i år 2018! Hvis du venter med at komme til sagen, så risikerer du altså at miste din læser. Derfor: Skriv konklusionen først. Gerne allerede i overskriften. 

 

GIV, giv, giv!

Dette gælder især for vidensformidlere, altså rådgivere, konsulenter og coaches. Hvis du hver uge – gratis – leverer værdifuldt indhold til din målgruppe via eksempelvis et nyhedsbrev eller blogopslagså vil dine læsere lige så stille opbygge en relation til dig, og vil opdage at du er fagligt dygtig, og derfor kan give den det de leder efter. Du må indstille dig på, at det tager tid (beklager). Hvis du vil sælge til en ny helt kunde første gang du møder dem på nettet, så er det du skal have de sleske sælger-strategier frem, som er ubehagelige og kun virker kortsigtet. Men hvis du opbygger troværdighed gennem konsistent at levere godt indhold, så vil din målgruppe, når det er tid til at sælge, springe på for at købe!  

Tal i dine kunders eget sprog

Vi er alle mere modtagelige for at lytte til andre mennesker, når de taler som vi selv gør – så skal det være professionelt, sjovt, friskt, ungt, konservativt? En bankrådgiver der skal bruge et jakkesæt af eksklusiv kvalitet vil ikke tale som en teenagepige der skal købe sig et par fede jeans. Kend din målgruppe. Hvis du ikke kender tonefaldet og jargonen for din præcise målgruppe, så hop med der hvor din målgruppe er – f.eks facebook-grupper- og prøv at lure jargonen.

Hvilket problem løser du for din kunde?

Du skal vide hvad din målgruppe kæmper med, hvad de ønsker sig, og hvad ville gøre deres liv lettere. For det du sælger, er hverken en ydelse eller et produkt. Det er løsningen på et problem. Og jo – det samme ydelse eller produkt kan løse mange forskellige problemer – og nøglen til salg er, at løse DET RIGTIGE problem. Et abonnement til et fitnesscenter kan jo både handle om at tabe sig, at få mere overskud, at blive stærkere – og med endemål som også er helt  Hvordan ved du så hvad din drømmekunders problemer er? Spørg dem! Hvis du ikke har budget til en større markedsanalyse, så tag udgangspunkt i din a-mailliste. Tro mig, hvis du siger helt ærligt og autentisk at du gerne vil vide mere om dem, fordi det hjælper dig til at levere værdi, så vil du opdage, at mange af dine nyhedsbrevs-læsere vil svare. Du behøver ikke engnag at lokke med præmier.  

  • Ville du købe dit produtkDuskal være din målgruppe forat kunne forstå din målgruppe 

Tiltræk kunder med ord!

Få hver uge de seneste tips og tricks til tekstforfatning sendt direkte til din indbakke.

Telefon:
34 56 78 90
Scroll til toppen

Modtag de seneste tips og tricks til tekstforfatning!