fbpx

5 ting du lærte om at skrive i
skolen som du skal aflære NU

Vi har alle gået i skole, og vi har alle lært hvad der skal til for at få gode karakterer i dansk stil. Men sagen er, at indenfor tekstforfatning – om det er salgstekster, e-mail markedsføring, nyhedsbreve, blogindlæg eller annoncetekster – så gælder der her andre regler for, hvad der giver din tekst succes, end hvad der gav din danske stil topkarakter. Så glem det du lærte i skolen, og følg i stedet disse råd:

Hold lix-tallet lavt

Kan du huske da vi imponerede vores lærer ved at skrive så akademisk som muligt? Hvis du var som jeg, så sad du med synonymordbogen fremme for at finde ord, der fik den danske stil til at lyde intellektuel. Det skal du STRAKS holde op med! Som tekstforfatter gælder det modsatte: Simpelt = Succes. Din læser skal – i modsætning til din skolelærer – ikke læse din tekst, medmindre hun har lyst. Vi lever i en verden med streaming-tjenester og sociale medier der konkurrerer om vores opmærksomhed. Så gør det nu ikke mere udfordrende for din læser at kæmpe sig igennem din tekst end det behøver at være.

Skriv som du taler

Det er ikke nødvendigvis grammatisk korrekt dansk, eller de ord du kan finde i nudansk ordbog, der vil vinde din læsers hjerte. Slang, forkortelser og bevidste fejl er helt ok, hvis det er sådan din målgruppe taler. Det skal være let og sjovt at læse. Så skriv som du taler, ikke som du skriver. 

Konklusionen skal først

Vi har lært i skolen at konklusionen er afslutningen, men hvis du vil inspirere din læser til at klikke sig ind og læse videre, så skal du levere helt fra starten. Du underbygger så på konklusionen i selve indholdet.  Tag altid for givet at din læser er utålmodig – for det er hun som regel. Faktisk viser forskning finansieret af Microsoft at vores evne til at fastholde vores opmærksomhed er faldet fra 12 sekunder i år 2000 til 8 sekunder i år 2018! Hvis du venter med at komme til sagen, så risikerer du altså at miste din læser. Derfor: Skriv konklusionen først. Gerne allerede i overskriften. 

 

Kom til sagen

modsætning til dine danske stile, så får du ikke point fra din læser ved at gøre det langtrukkent. Flere ord er ikke bedre – tværtimod. Skær fyldord fra, gør det kort og kom til sagen – ellers risikerer du at miste din læser undervejs. 
 
 

Brug korte afsnit og korte sætninger

Din tekst skal først og fremmest være letlæselig og scanbar – så brug max 5 linjer pr afsnit, brug underoverskrifter, og hold sætningerne korte. 
Det var det! 5 nemme regler som du helt simpelt kan implementere allerede i din næste tekst. Måske har du også nogle gamle tekster liggende, der kunne klare en omskrivning..? Jeg er tilbage i næste uge med flere tips. God skrivelyst!  

Tiltræk kunder med ord!

Få hver uge de seneste tips og tricks til tekstforfatning sendt direkte til din indbakke.

Her skal være kommentarfelt og del funktion og navigation med se "næste blog". Se disse sider: https://www.rikkemoos.dk/12-grunde-til-at-din-salgstekst-fejler og https://weloveemails.dk/er-det-ok-at-saelge-nu/

Scroll til toppen

Modtag de seneste tips og tricks til tekstforfatning!